Jak zgłosić szkodę przez telefon? Zobacz, jak przygotować się do rozmowy

Już samo wystąpienie szkody jest stresującym wydarzeniem w życiu każdego człowieka. Kontakt z ubezpieczycielem w sprawie zgłoszenia szkody może potęgować nieprzyjemne uczucia i obawy. Jakby tego było mało, szkoda najczęściej pociąga za sobą konieczność podjęcia wielu działań mających na celu jej naprawienie, co jest czasochłonne. Jesteśmy zabiegani, zestresowani, zmęczeni, a tu jeszcze trzeba się skontaktować z ubezpieczycielem… Co w takiej sytuacji? Należy zgłosić szkodę przez telefon!

Gdzie zgłosić szkodę?

Życie jest nieprzewidywalne i czasami zdarzają się nam różne nieprzyjemne sytuacje, w wyniku których ponosimy szkodę, zarówno majątkową, jak i niemajątkową. Szkoda może być wynikiem m.in. nieszczęśliwego wypadku lub udziału w zdarzeniu drogowym. Przy czym wśród zdarzeń drogowych wymienia się:

  • karambole,
  • katastrofy,
  • kolizje i wypadki drogowe,
  • szkody parkingowe,
  • zdarzenia drogowe wymienione w art. 97 i 98 kodeksu wykroczeń.

W zależności od tego, w jakiej sytuacji doszło do wystąpienia szkody i kto ponosi odpowiedzialność za jej wystąpienie, zmienia się podmiot, czyli zakład ubezpieczeń, do którego zgłaszamy szkodę. Jeśli zastanawiasz się, miała miejsce stłuczka z mojej winy, co dalej mam robić? Podpowiadamy, że jeśli posiadasz polisę, której OWU obejmują powstałą szkodę, musisz zgłosić ją do własnego ubezpieczyciela. 

Przykład: miało miejsce zdarzenie drogowe, w wyniku którego doszło do powstania szkody w Twoim samochodzie. Niestety, to Ty jesteś sprawcą zdarzenia, w związku z powyższym ubezpieczenie OC nie pokryje kosztów naprawy pojazdu. Ale przypominasz sobie, że po wielu rozmowach i negocjacjach ze swoją 2 połówką, udało Ci się przeforsować swoją propozycję i jesteś szczęśliwym posiadaczem ważnego ubezpieczenia Autocasco. Co za fart, ubezpieczenie AC pokryje szkodę.

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku, kiedy szkoda powstała w wyniku działania lub zaniechania osoby trzeciej. Zgłoszenie szkody z OC sprawcy powinno być skierowane do zakładu ubezpieczeń sprawcy, a dokładniej zakładu ubezpieczeń, w którym sprawca szkody miał ważną polisę OC w dniu zajścia. 

Przykład: kierowca samochodu osobowego nie zachował ostrożności podczas jazdy pojazdem po drodze osiedlowej, w wyniku czego stracił panowanie nad samochodem i wjechał w znajdujący się na chodniku pojazd. W przypadku samochodu znajdującego się na chodniku, szkoda zostanie pokryta z OC sprawcy. Poszkodowany powinien się zgłosić do ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia w celu zgłoszenia szkody

Co jeśli sprawca szkody nie ma ważnego OC? W takiej sytuacji można ubiegać się o odszkodowanie z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Możesz się zgłosić do dowolnego zakładu ubezpieczeń, który przekaże sprawę do UFG. 

Jak zgłosić szkodę?

Jak już zostało wspomniane, szkodę należy zgłosić bezpośrednio do właściwego zakładu ubezpieczeń. Istotnym faktem jest, że to na poszkodowanym spoczywa zgłoszenie szkody, PZU, WARTA, UNIQA oraz pozostałe zakłady ubezpieczeń umożliwiają zgłoszenie szkody w różny sposób. Co do zasady, masz możliwość zgłoszenia szkody:

  • drogą pisemną,
  • drogą telefoniczną,
  • e-mailem, 
  • osobiście, 
  • przez formularz.

Możliwość wyboru formy zgłoszenia szkody sprawia, że bez problemu zgłosisz szkodę w sposób dla Ciebie najwygodniejszy w danej chwili. Wiele zakładów ubezpieczeń opisuje na swoich stronach internetowych sposób w jaki powinno odbywać się zgłoszenie szkody. Warta, UNIQA, PZU i inne najpopularniejsze zakłady ubezpieczeń w kraju, mają na swoich stronach internetowych formularze zgłoszenia szkody, gdzie krok po kroku poprowadzą Cię przez proces zgłaszania szkody. Warto jednak zwrócić uwagę, iż nawet jeśli zgłoszenie odbędzie się na piśmie lub przez Internet, prawdopodobnie konieczna będzie rozmowa z konsultantem z zakładu ubezpieczeń. Najwygodniejszą i prawdopodobnie najszybszą metodą zgłoszenia szkody jest zgłoszenie szkody przez telefon.

Co należy przygotować przed zgłoszeniem szkody na infolinii?

Zanim przystąpisz do próby zgłoszenia szkody przez telefon, powinieneś zgromadzić odpowiednie informacje, które są niezbędne do prawidłowego zgłoszenia szkody podczas rozmowy na infolinii z konsultantem zakładu ubezpieczeń. Jakie dane i informacje powinieneś przygotować przed zgłoszeniem szkody? Przede wszystkim:

  • imię i nazwisko lub nazwa firmy,
  • PESEL lub NIP/REGON*,
  • numer polisy (tej, z której zgłaszamy szkodę),
  • numer telefonu,
  • adres do korespondencji, 
  • adres e-mail, 
  • numer rachunku bankowego do wypłaty odszkodowania,
  • datę zdarzenia,
  • wszystkie powstałe obrażenia i zniszczenia,
  • gdzie można dokonać oględzin,
  • dane jednostki policji, jeśli była na miejscu,
  • dane jednostek medycznych, przy szkodzie osobowej,
  • znane dane sprawcy, przy szkodzie z OC,
  • dane świadków zdarzenia.

Co jeśli nie zgadzam się z decyzją ubezpieczyciela?

Ubezpieczyciele niechętnie wypłacają wysokie odszkodowania za szkody. Najczęściej robią co mogą, aby wypłacić niższe odszkodowanie. Co jeśli to Ty miałeś wątpliwe szczęście i to właśnie Tobie ubezpieczyciel przyznał dużo niższe odszkodowanie? Z pewnością nie należy się załamywać i poddawać. Decyzja ubezpieczyciela nie kończy drogi dochodzenia wypłaty odpowiedniej wysokości odszkodowania. Masz do wyboru dwie opcje:

  1. możesz napisać odwołanie do zakładu ubezpieczeń,
  2. możesz wystąpić z powództwem sądowym.

Musisz jednak pamiętać o zachowaniu terminów do wniesienia odwołania i powództwa do właściwego sądu. Przed wystąpieniem z powództwem do właściwego sądu, zawsze warto spróbować rozwiązać polubownie spór z ubezpieczycielem. Rozmowy z zakładem ubezpieczeń są jednak trudne i w wielu przypadkach ubezpieczyciele nadużywają swojej pozycji. Jeśli jednak zakład ubezpieczeń stoi na swoim stanowisku i nie zamierza zmienić wydanej decyzji, powinieneś rozważyć opcję wystąpienia z roszczeniem do sądu. Dla osoby niedoświadczonej, postępowanie sądowe może zakończyć się niekorzystnym rozstrzygnięciem, dlatego jeśli nie znasz obowiązujących przepisów prawa i orzecznictwa sądownictwa oraz z wielu innych powodów, powinieneś zwrócić się do doświadczonej firmy, która reprezentując Twoje interesy, uzyska dla Ciebie najlepsze rozstrzygnięcie. 

 

    Chcesz od razu zacząć starania o wyższe odszkodowanie?

    Napisz do nas - w odpowiedzi wyślemy listę potrzebnych dokumentów i poprowadzimy Cię dalej:



    Klikając przycisk „WYŚLIJ” wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych podanych w formularzu w sposób i w zakresie, o jakich mowa w oświadczeniu znajdującym się pod linkiem

    * Wysłanie dokumentów przyspiesza analizę